Min " Zwitter"
Född19/02 -53 ungefär,
Såld
21 mars hos , sedemera uppköpt av den
"store" Erik.Göran Larsson, vars son Ulf är
känd i VW kretsar.
Det var han som huvudsakligen samlade ihop de
Vagnar som man nu kan skåda på Holmgrens VW - museum i
Pålsboda.
Ulf Larsson handlar fortfarande med bilar,
under namnet Porsche Center - Borås.
Bilens historia .
Tillskärare Gunnar Sjöqvist köpte bilen (P27564) ny och behöll den i 13 år då den såldes till Sonja Johansson på Ahlmedals fabriker i Daljöfors. Motor byttes troligvis redan ut på 60talet.19 76 köpte Olof Thorell den. Vagnen genomgick en för den tiden "rätt" renovering. Dvs nyare framvagn och bakvagn. Skärmarna byttes också, men karossen förblev osvetsad! Vagnen lackades i orginalfärgen Kastanjebrun. Vagnen "vandrade" runt i familjen och -92 ingick den i en hemgift och flyttade till Götene. Där användes den som "Bruksbil" av en regigiös familj till -96. Av en slump i ett annat ärende fick jag tips om vagnen . Jag och Nicke åkte dit (hösten -98), NJA sa jag (det var svårt att hålla inne intresset) och gav ett bud. Dagarna efter budet var oändligt långa. Men efter förhandling på telefon var affären klar, Jag "fick den" för jag var seriös och rätt köpare, de andra hade gett skambud sa ägaren. (Livets ord anhängare?)
Snabb renovering!
Vagnen hämtades hem och ställdes undan för att få vila undervintern, då all till främst skulle gå till att få min -56 färdig till sommaren -99. Zwittern var nämligen i ett väldigt bra skick, endast små saker skulle behövas fixas till för att få den besiktigad såsom ljudämparbyte, däck,lampor,oljebyten, broms och ventil justeringar. Men en dag fick jag ett brev från E.G Larsson som skulle fira namnbytet till DIN BIL samt sina 45 år som VW återförsäljare i Borås. I samband med detta skulle även New Beetle premiärvisas. Några dagar gick tills det slog mig att min Zwitter är ju 45år. Dom nappade direkt! Det blev två mycket sena kvällar i garaget. Nytt avgassystem, lampor,kofångare,däck mm. Fredag morgon körde jag min premiärtur med vagnen till DIN BIL för helrekond. Givetvis inte besiktigad, jag var inte ens ägare till den än.(Strul med reg-papper). En vecka fick den glänsa i den nybyggda hallen.
Ändrade planer
I decemeber 98 var den besiktigad och det visade sig att 70tals tenoverigen hade hållt i alla år. Hjulcylidernipplar och helaunderredet var väl inojat, INGEN ROST. Modern sydde en ny inredning i ljusbrun galon, (jan-99) mycket vackert. Orginal ska den bli. En reserv Zwitter inhandlades i Norrköping (en annan historia). De saknade orginal detaljerna fanns, men ej orginal fram och bakvagn -- SÄNKA - tänkte jag, och så blev det. Bilen har vintern -99 genomgått ännu en "Modern renovering" ty orginal blir för tidskrävande samt dyrt. Fram blev det den klassiska "Helvetsat 2 X 11 mm" (feb-99), Och efter ett överläggande med mitt inre även bak, 1 hack upp yttre (Mars-99). Jag ville inte sticka orginalfanatikerna i ögat för mycket. Det gör man väl inte med en vågrät bil? Inte direkt ialla fall, eftersom bilen var så nära en orginal Zwitter man kan komma.
Någonting saknades????
Då kom ide´n till det som senare skulle bli projekt "1500-S 6V" För nåt år sedan fick jag en uppsättning typ3 förgasare av Micke (en granne) och i höstat fick jag även en 1500 typ2 motor(-66) som satt fast . Efter lite tips och trix visade det sig att motorn var i utmärkt kondition. Förgasarna sattes på plats ........Ljuv musik. Men 6volt? Det behåller jag för att vara motvalls. Problem,Problem - konstigt den gick så fint i provbänken men inte på plats. Efter startmotorbyte (till typ3) ,reläbyte, dubbla jordkablar,ny pluskabel mm mm mm. Då fungerade den till slut.
I April var den någolunda färdig. Med 66ans fälgar samt US-lampinsatser, 356 -oljefilter mm, och det fina emblemet på motorluckan.
Första Maj - våren är här.
Mina
BRM-fälgar är på plats, en trevligare ratt samt
lite annat småfix skall på plats innan bruksbilen skall visas
upp på mera offentliga ställen.
Bilen används för övrigt dagligen till från arbetet, den är
ju trevlig att köra så varför "spara" på den - en
vacker dag kanske man blir "tvungen" att avyttra och
det vore synd och ha missat alla trevliga blickar och givande
samtal med bilentusiaster i varierande åldrar. En sak till, blir
en ombyggd bil färdig nån gång? Om den nu blir det, och det
fortfarande kliar i fingrarna så kanske man skall
"bygga" om den till en orginalbil?? Vi får väl se.
Denna vagn är mitt första "bygge" och hade aldrig blivit av eller genomförbartutan mycket stor hjälp av
Nicklas Westring, TACK.
Tack, Micke Söderberg för "skrotet" samt alla andra för tips och råd.
Min site www.folka.se
maila mig
Per-Inge Mattsson
Der Zwitter - en dokumentation.