"Der Zwitter"
In English
Från 1/10 -52 Till 9/3 -53
"New dash Splits", "Late Splits","Oval dash Splits", "Der Zwitter", "The Bastard", "Oäkting",
eller bara ett "ihopaplock", hursomhelst Zwittern har många namn.
Under drygt fem månader tillverkades "endast" 57928st.
Den idag udda Vw-modellen med dekorations list i bakrutorna samt med en hel del andra ändringar skall jag försöka redogöra nedan.
Först ett utvik ur instruktionsboken
samt en presentation i form av försäljningsbroschyr.
Och ett tyskt infoutvik!
Datum Chassi nr Ändring Kommentar 01-10-52 1-397023 Aluminiumlist i bakrutorna, ny instrument bräda, Första Zwittern av 31123 st(-52) . med ny startknapp, hastighetsmätare, Ventilationsrutans låshake. körriktningsspak , handskfackslucka, knappar, saknar "låshulling" !? mm, Wolfsburg emblem i ratten, takbelysning - De första Hjärtljusen saknar över vänster dörr utan av/på, ventilationsrutor, "dräneringsslits" i botten!? innervev/handtag ny knopp,15 tums fälgar, Baklampsledningarnas hölje 40mm "tankrör", Hjärtbakljus, ovala tutgaller, är ett flexibelt "Wirehölje". Släta "vanliga" kofångare, Kaross och fotstegs- Vissa bilar levererades med list "slät" obehandlad aluminium, skyltbelysning, luftfilter av oljebadstyp. Huvhandtag nya utseendet i aluminium, T-hand- Det smala tankröret intoducerades tag på motorlucka, delsynkad vxl-låda, 28 PCI troligtvis tidigare ca Chnr 365000 förgasare med axpump, bakre hjulcylindrar Ventilationsruteramar i aluminium!? 17,5mm diameter, finjusterbar och ny - värmeratt, fiskbensmönstrad inredning, Värmeratten har L&R ingraverat. alu-list på dörr/sidopaneler, golv mattor med tryckknapp, VW emblem med "Hål, askkopp utan handtag, ny backspegel, nya stolar, 3 ¼ dels varv för rutvev, isoleringspapp i motorrum, reserv- fläktrem slopad, 15-10-52 Reserv fläktrem återinsatt i "verktygsutrustningen". ??-11-52 Flamsäkert luftfilter, 01-01-53 1-428147 Första -53a Zwittern av 26805 st(-53). 02-01-53 1-428157 Ny typbeteckning på typskylten 1/11 och1/15 tidigare 10/11 och 10/15, luftfilter av oljebadstyp. 15-01-53 1-433397 28 pci förgasare ! 21-01-53 1-435509 Ändrat ventilspel till 0,10mm tidigare 0,15. ??-01-53 Släta "Pilar" !? Osäker på detta! Troligtvis kom dessa 14-02-53 1-441708 Gummimuffarna som styr dörrarna blir "ställbara". först på årsmodell -54 ??-02-53 Dubbelsidig pil i hastighetsmätaren. Ersatte de separata H/V pilarna . 07-03-53 1-454951 bensintanken får tillbaka det stora "röret" 80mm. 09-03-53 1-454951 Sista Zwittern och dubbelrutan tillverkas. 10-03-53 1-454952 Ovalbakruta, handtag på askkoppen, Första ovalrutan tillverkas. "blanka" reflektalister.10 watts lampa i innerbelysning tidigare 5 watt.
Motorns nummer skall vara mellan 1-481713 t.o.m 1-551113.
Vagnen levererades i någon av dessa färger. Pastellgrön färgnr L-11 Azurblå färgnr L-36 Blå färgnr L-31 Kastanjebrun färgnr L-73 Sandfärgad färgnr L-90 Svart färgnr L-41 Pärlvit färgnr L-87 Fältgrå ? färgnr L-243 ? Klädselns färg var antingen av brunt eller blåaktigt fiskbensmönstrat tyg !? Cabrioleterna var oftast tvåfärgade typ Mörkbrun/Ljusbrun. Tyvärr saknar jag dessa färgkombinationer och nr. Endast 831 Cabrioleter tillverkades, så en sådan är sällsynt.
Följ länkarna: till Steve Mullers Cab. Locked in a time warp. Woffes Zwitter. Historien om en Zwitter av 1950 års modell !!!!!! (eller de 100 testvagnarna)
Startknapp, det randiga askfatshandtaget, de klena kromade torkarmarna,25 hästars motorn, trippströmbrytaren till interiör- belysning samt bromsvätskebehållarens utsatta plats fick hänga med hela -53.
Klicka på Zwittrarna !
Tack. Bengt Holme´n, Tomas Johnson, Linkan, Magnus Wiksten, "The Ovalguy", Volkswagenwerk samt "fakta" hämtat ur The Beetle/Hans-Rudiger Etzold, Folkvagnen. Hot VWs/Jeff Walters.
Läs vad "Några" tyckte om sidan.
har Du någon information, bild eller en "rättelse" gällande ovanstående, sänd det hit judson@home.se
JAG, Per-Inge Mattsson offentligjorde sidan 02-02-99 . Uppdaterad 27-11-01
till Fanclub.se till Mr Bubbleheads sida eller till min f.d. Zwitter!